The Lisbon 'Temptation of St. Anthony' by Jerome Bosch Boek omslag The Lisbon 'Temptation of St. Anthony' by Jerome Bosch
Cuttler, Charles D.
Nonfictie, kunstgeschiedenis
1957
The Art Bulletin, vol. 39, nr. 2 (juni 1957), pp. 109-126

Cuttler 1957a

 

“The Lisbon Temptation of St. Anthony by Jerome Bosch” (Charles D. Cuttler) 1957

[in: The Art Bulletin, vol. 39, nr. 2 (juni 1957), pp. 109-126]

[Ook vermeld in Gibson 1983: 105-106 (E192)]

 

In dit artikel overloopt Cuttler bondig de iconografie van de Antonius-triptiek (Lissabon). Wat de groep links van Antonius op het middenpaneel betreft, werd Bosch naar verluidt geïnspireerd door astrologische prenten. Dit geldt ook voor andere (echter niet alle) details op het middenpaneel. Het iconografische programma van het drieluik staat in het teken van de astrologie en van de Zeven Hoofdzonden. Antonius, die als kluizenaar onder de invloed stond van de planeet Saturnus en dus volgens de astrologie voorbestemd was voor een ongelukkig leven, overwon nochtans de duivel, de Zeven Hoofdzonden en de negatieve invloeden van de planeten. De moraliserende inhoud van het drieluik werd wellicht beïnvloed door de geschriften van Dionysius de Kartuizer.

 

In 1965 noemde Tolnay Cuttlers astrologische duidingen ‘dubious identifications’ (twijfelachtige identificaties). Hij was verder van oordeel dat Cuttler ‘seems to have gone astray in his conception of the triptych as a whole. Many of his interpretations are unconvincing’ (zijn opvatting van de triptiek als geheel lijkt op een fundamentele misvatting te berusten. Veel van zijn uitleggingen zijn niet overtuigend) [Tolnay 1965: 357-358, zie voor de Nederlandse vertaling: Tolnay 1984: 357-358]. Cuttlers artikel werd met een aantal wijzigingen (weglatingen en toevoegingen) opnieuw uitgegeven in Cuttler 2012: 58-101.

 

[explicit 24 augustus 2017]