Het Madrileense 'Tafelblad': een iconografische benadering Boek omslag Het Madrileense 'Tafelblad': een iconografische benadering
De Bruyn, Eric
Non-fictie, kunstgeschiedenis
1991
Jaarboek Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen, 1991, pp. 9-60

De Bruyn 1991

 

“Het Madrileense Tafelblad: een iconografische benadering” (Eric De Bruyn) 1991

[in: Jaarboek Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen, 1991, pp. 9-60]

 

Dit artikel biedt een grondige iconografische analyse van het Tafelblad (Prado) en behandelt achtereenvolgens het Christus-oog, de Zeven Hoofdzonden, de Vier Uitersten en de twee citaten uit Deuteronomium. Niet elke Bosch-auteur aanvaardt de toeschrijving aan Bosch maar niemand zal ontkennen dat het paneel behoort tot Bosch’ nabije omgeving. Ofschoon alle iconografische elementen van het schilderij teruggaan op bestaande tradities, wordt de originaliteit van het paneel bewerkstelligd door de unieke wijze waarop al deze elementen worden samengesmolten. De citaten uit Deuteronomium tonen aan dat de schilder, of hij nu Bosch of één van zijn leerlingen was, goed vertrouwd was met de Bijbel.

 

[explicit 26 maart 2016]